BBNC Het Enige Echte Minikleurboek voor Volwassenen door Johanna Ans

BBNC Het Enige Echte Minikleurboek voor Volwassenen door Johanna Ans

Nu heb ik een oude vertrouwde voor mijn neus liggen, dit boekje heb ik eerder gehad en zelfs een review over geschreven. Ik weet dat ik toen niet positief was…het boekje vouwde niet gemakkelijk open, kleurde niet makkelijk tot aan het midden, viel deels zelfs uit elkaar, het papier krulde te gemakkelijk op…. maar het zou zomaar eens kunnen dat ik de eerste druk heb gehad…want ik zie meteen dat ik nu een tweede druk in handen heb! En wat ik ook als herinnering heb, ik ga er gewoon weer lekker mee aan de slag!

20161216_200645-1 20161216_200717-1

De Stabilo 68 ernaast verteld je iets over het formaat van dit boekje, het is echt klein, een ansichtkaart formaat, maar klein wil niet zeggen niet volwaardig, want dat is het dus wel met maar liefst 135 kleurplaten om te doen. Het papier is wel dubbelzijdig gedrukt, de uitdaging dus om te kijken wat “natte” materialen in dit boekje doen! Maar laten we eerst eens wat voorbeelden gaan bekijken…

20161216_200845-1 20161216_201018-1 20161216_201032-1

20161216_201044-1 20161216_201056-1 20161216_201118-1

Zoals je ziet, variatie genoeg, bloemen, patronen, heel fijn tot heel grof. Ik vind niet alles even leuk of mooi, maar dat is niet belangrijk, want ook ik kleur wel eens platen in die ik minder mooi vind, puur om materiaal uit te testen, of te ontdekken dat ie achteraf eigenlijk wel heel erg leuk is geworden! Zwart wit lijnwerk wil dus niet gelijk iets zeggen over je eindresultaat. Jezelf af en toe uitdagen is juist leuk!

De eerste plaat die ik voor jullie ga inkleuren is met Stabilo 68, een dubbele plaat met een repeterend patroon, ik hou daar eigenlijk wel van, je hoeft niet al te veel nat te denken, en het effect is vrijwel gegarandeerd leuk! Ik zie tenminste een sort van glas in lood voor me bij deze plaat… ik ga mijn best doen! De stiften doen het prima op dit papier, en zien jullie, ik ga zelfs tot in de naad, het bekje vouwt dus prima open! Ik kan de witte lijnen laten zoals ze zijn, of inkleuren, maar ik kies er voor om met de Sakura Micron een patroontje in te tekenen.

20161216_213426-1 20161216_220925-1

Hmm, de andere lijn ook, of een ander patroontje, of leen andere crea oplossing… ik heb hier zoveel ander leuk hobbymateriaal liggen ook nog, ik ga combineren dus, oftewel voor mixed media!

20161216_222745 20161216_223454_001


20161216_223447-1


Met een “naaldje”, heb ik de lijnen opgevuld met hele kleine bling bling stickertjes, maar het resultaat is dus wel superleuk en een keer wat anders.

De tweede plaat die ik heb uitgekozen, daarvoor heb ik nog effe snel wat geregeld met BBNC zelf, ik ken namelijk hun Enige Echte Kleurstiften nog niet, en daar wil ik toch ook graag meer van weten! Melissa kent een beetje mijn materiaal, en vroeg me ze niet te willen vergelijken met mijn duurdere stiften…maar dat doe ik eigenlijk nooit bij voorbaat. Misschien zijn ze wel vergelijkbaar juist met een duur merk en dan zal ik dat ook zeggen ook, net als wanneer ik iets echt helemaal niks vind… een review is toch bedoelt er iets van op te steken…de kleurder maar ook de uitgeverij!

20161216_224628 20161216_225154-1

Er zitten 24 kleuren in een koker, in de typische “Enige Echte” huisstijl van BBNC, zo op het oog een prachtig kleurenpallet. Nu ben ik benieuwd of deze stiften hun prijs van 9,99 waard zijn… Waarom dan niet gelijk à la kleurenkaart in gaan kleuren, weet ik gelijk hoe de kleuren zijn ook!

20161216_234811 20161216_234829

Nou, zijn dat mooie kleuren of niet? Net als veel andere merken, is de lila kleur weer een lastige, die lijkt natter te zijn, niet meteen goed te dekken, waardoor je een tweede laagje moet doen, om de kleur mooi dekkend te krijgen. Net als iedere andere gloednieuwe stift, is deze ook in het begin wat hard, heeft een mooie lange dikkere punt, dikker als de Stabilo 68, maar ik kom er toch heel aardig mee weg in de naad. De kleuren zijn gewoonweg mooi, helder, mooi verloop ook van de kleur… alleen je moet wel even goed je kleuren duidelijk hebben, want ze komen niet allemaal overeen met hun huls. Ben je een liefhebber van de Bruynzeelstiften, dan zou ik zeggen, dan hoort deze set daarbij, dan heb je de strakke spitse punt van de Bruynzeel en de wat dikkere ronde van Kleurstiften voor Volwassenen. Ik ben zeker niet ontevreden, zal ze dan ook nog een keer uitproberen op grotere vlakken. Het papier gaat wel erg omhoog staan bij deze plaat.

De vierde plaat ga ik doen met Derwent Graphitint, gewoon omdat die bovenop lag, het gaat mij er om te weten wat dit papier doet met water en een penseeltje. En ik moet zeggen, helemaal top! Niks geen bobbels, geen rullen, en het verbaasd me ook dat het papier plat blijft nu. Moet dan toch iets zijn in stift zelf, wat er voor zorgt dat het blad krult!

20161217_084324-1 20161217_091652-1


En toen ging er iets mis met de foto’s, ik had heel netjes vlak voor vlak met bijbehorend materiaal een foto geknipt van de vijfde plaat, de verschillende fineliners uitgetest, en de Bruynzeel Holland stiften. Dan vertel ik het jullie wel…Het gedeelte boven in (rood/groen) is gedaan met Staedtler Triplus, het tweede deel (paars/geel) met Bruynzeel MXZ, het derde vlak (paars/blauw)  met Edding 89. Alledrie doen ze het eigenlijk heel erg goed, geen doordruk, alleen de paarse van de Edding heeft een minimale doordruk. Ik ben overigens geen fan van de Edding, ze passen niet bij mijn hand denk ik… misschien moet ik ze maar weggeven aan de eerste die zich er voor bij mij meld. Het onderste vlak is dus met de Bruynzeelstiften gedaan, de lila achtergrond met Stabilo 88. Een leuke vet retro plaat geworden….

20161217_125038

Maar…ik heb een maar! Ik weet dat er tekenaars zijn die gebruik maken van delen kopieren en plakken, mag, moet iedereen zelf weten! Levert de tekenaar dan de plaat aan op die manier? Want als er een fout in zit, komt die fout dus terug hè! Ik vraag me ook af, doet een uitgeverij dat ook? Van een bestaande plaat, een nieuwe maken, en dan een fout maken en over het hoofd zien? Ik zie die dingen namelijk gelijk, als het kopieer en plak is… en als ik dan een fout ontdek, en die is ook zo mee gekopieerd en geplakt, ergert me dat dus echt! Kijk, ik laat je zien wat ik bedoel.

20161217_161813-1 20161217_161829-1

het zijn banen steeds die terugkomen, en bij 1 baan is dit dus zo…de rest heeft het niet! Gewoon mee kleuren, en hoppa…maar eigenlijk ben ik nieuwsgierig genoeg om een antwoord op mijn vraag te willen hierop!

Intussen ga ik lekker verder met kleuren, nu met de Sharpies. Yup, dat weet (vrijwel) iedereen, die drukken door…maar dat is nu precies wat ik wil. Ik zoek een plaat op die ik wil inkleuren, en kijk naar wat er op de achterkant staat… niet of die achterkant lelijk is, of dat ik die toch niet van plan ben om te kleuren, maar omdat ik bewust gebruik wil maken dadelijk van die doordruk aan de achterzijde? Huh, is die Johanna Ans gek geworden of zo… nee, ik wil juist laten zien, dat die niet “weggegooid” hoeft te zijn!

20161217_125935-1 20161217_131902-1

Lekker grove lijnen heeft deze plaat, waardoor ik “weet” dat de doordruk dat ook zal zijn, ik hou de kleuren dan ook vrij rustig, en passend bij elkaar… Heb met een gouden Posca pen, deze plaat wat extra glans meegegeven… ook om daarmee de open lijnen van de tekening mooi te dichten!
Posca droog…dan hop naar de andere kant..

20161217_132227-1 20161217_141923-1

Kijk, die doordruk geeft al een bijzonder effect in de plaat die aanwezig is, ik heb gekozen voor de glitter gelpennen van de Sow Low, en maar een gedeelte van de plaat verder ingekleurd…speels, en helemaal niet een “verloren” plaat. Omdat deze gelpennen, semitransparant zijn, blijf je een deel van de onderkleur dus ook gewoon zien… en tja, ik vind dit dus ook leuk!

En als laatste test ik natuurlijk  “echte” alcoholmarkers uit, jeetje wat drogen die mooi op dit papier, egaal, helemaal geen uitvloeien, toppie dus, maar dan wel goed uitzoeken waar je die gaat gebruiken hè, zodat je in ieder geval nog iets kunt maken van de achterkant als je dat zou willen! Ik heb gebruik gemaakt van Spectrum Noir, Twinmarkers Decotime (Action) en van de Letraset Promarkers

20161217_165939-1 20161217_171019-1

20161217_171746-1 20161217_171847-1

Zelfs de achterkant is weer leuk, zonder dat ik er verder nog iets mee gedaan heb…maar dat komt wel, met kleurpotlood!

Ik ben blij met mijn boekje, en kom er een volgende keer op terug, dan ga ik aan de slag met kleurpotloden en pastel (potlood en krijt), om te kijken wat het papier dan voor ons doet!

Kleurrijke groeten Johanna Ans voor Wendy Kleurt