BBNC Dromenland-Kim Sun-Hyun & Song Geum Jin door Johanna Ans

BBNC Dromenland-Kim Sun-Hyun en Song Geum Jin door Johanna Ans

Wat een prachtige kaft is mijn eerste indruk bij dit boek, en wat voelt het lekker stevig aan! En het formaat is ook niet mis van dit vierkante boek, 25 bij 25 cm…dat moet een hoop kleurplezier gaan geven….
20161211_104640-1 20161211_104659-1
Zoals gewoonlijk begin ik te bladeren in het boek, prachtig wit en stevig papier, maar ook wel erg veel wit, moet ik zeggen… misschien ook de bedoeling zelf mee te gaan tekenen… Maar laat ik beginnen met wat voorbeelden…
20161213_093217-1 20161213_093304-1 20161213_093333-1

20161213_093359 20161213_093240-1
Dubbele platen van wel 50 cm breed, flink gedetailleerd, maar op het eerste gezicht, ben ik nog steeds onder de indruk en maak ik de keuze van mijn kleurplaat. Ook bevat het boek verschillende pagina’s met tekst over ontstressen, hoe gebruik je het boek, kleur- en kunsttherapie. Achterin staat ook het hele boek nog in het klein, zodat je het verhaal van Dromenland achter elkaar kunt lezen. Ook 2 extra pagina’s waar je je eigen tekening kunt maken, natuurlijk kun je die pagina’s ook gebruiken om je materiaal op uit te testen! Aan de linkerzijde van de meeste kleurplaten staan stukjes tekst, met een klein stukje tekening erbij, daar ga ik dan ook mee beginnen.
20161211_113636
Poeh, de visjes zijn wel heel erg klein, dus ik pak er de Staedtler Triplus bij, mijn 3mm fineliners, en zelfs dat is nog een dikke punt. Per ongeluk pak ik de verkeerde potloden, dacht pastelpotlood te pakken, maar het zijn dus de Derwent Drawing pencils, die beduidend harder zijn. Niet getreurd, mijn “krassen” die ik wilde vervagen, heb ik nu juist scherper aangezet, en zwemmen de visjes lekker rond in de buik van mijn haai. Tijd voor mijn eerste kleurplaat…. en tegelijk, eerste teleurstelling…zulke mooie platen en dan “knip, kopieer en plak”, 3x een setje visjes wat ik al heb gekleurd…
20161211_104716-1 20161211_194350
Ik kleur de visjes wederom met Staedtler Triplus… om dan verder te gaan met de olifant…het is allemaal wel heel erg klein, dus opnieuw met de fineliners verder. Natuurlijk had ik mijn kleurpotloden kunnen pakken, maar dat zou ook betekenen steeds slijpen om de punten scherp te houden, en dat word dan wel een duur grapje. Je kunt trouwens makkelijk meerdere laagjes fineliner over elkaar doen, zelfs als het nog niet droog is, zonder dat het doordrukt!
20161213_091739 20161213_095506
Voor de olifant zelf gebruik ik Van Gogh Sketch Aqua Medium potlood, simpel wat grijs aanzetten, en dat met een penseeltje inkleuren zoals met aquarelpotlood, met een voor mij, schitterend resultaat! Water gaat trouwens ook erg goed op dit papier, geheel geen last van bobbels bij het opdrogen! De vogeltjes heb ik ook ingekleurd met Staedtler Triplus. Nu verder met de boom, dat zijn wel heel erg veel takken, maar vooral ook hele fijne takken. Ik gebruik hiervoor 2 tinten bruin Van Gogh Watercolour Pencils, en een penseeltje nr 2, dat kan net! Doordat ik nu met mijn neus bijna op het papier zit, omdat ik de takjes in de kooitjes ook goed wil meenemen, vraag ik me af, wat ik met die kooitjes kan, in mijn ogen is er namelijk niets te kleuren, het is allemaal “draad”, ik besluit dan ook deze te laten zoals ze zijn, kan ik er ook niets aan verpesten.
20161213_100753 20161213_104350-1
De rand van het “Indische” kleed, moest natuurlijk glimmen, daarvoor heb ik een Uniball Signo gebruikt, en die heeft toch een fijne punt, maar ik heb de loep erbij gepakt om de stipjes zo goed mogelijk binnen de lijntjes te kunnen zetten! Ik heb de achtergrond simpel gehouden, door verschillende tinten groen, blauw en paars pastelkrijt van Van Eijck te gebruiken, ik heb dat gewoon met mijn vingers erop gezet, over het krijtje gaan, en dan op het papier, werkt snel, gemakkelijk en je maakt makkelijk donkere en lichtere stukken!
Hmm, en wat nu, nog zo’n gepriegel? Ik ga nog maar eens bladeren, en achterin vind ik een hele leuke plaat, op de achterzijde tekst over technieken, dus een kans om de Spectrum Noir Colorista te gebruiken. Een lieflijk plaatje, heeft ook lieve zachte kleuren verdiend dacht ik zo…
20161215_092935-1 20161215_105431-1 20161215_112344-1
Me lekker uitgeleefd op deze plaat, kleurde heerlijk weg met de alcoholmarkers, met een stukje nostalgie in mijn achterhoofd qua kleur, je wilde toch echt wel op je favoriete Little Pony lijken! Ik heb met behulp van een mal en Pan Pastel wat “groenvoer” voor de eenhoorn gemaakt, en een schitterende straling rondom dit koppeltje gemaakt… de Metallics van Pan Pastel zijn echt helemaal top!
En daar liep ik weer tegen een stukje ergernis aan…zoveel ruimte op een plaat, en dan de tekening “afgesneden”, kijk…
20161215_112459
De vleugel mist een stukje, en er is ruimte genoeg nog! Ik heb een ernstig vermoeden dat de tekenaar heeft getekend op A3 papier, ook doordat de lijnen zo dun zijn, zelfs mijn dunste tekenpen 0.05mm is niet zo dun, en dat ze zijn verkleind tot een passend formaat voor dit vierkante boek. A3 naar 25 / 25 cm veranderen, levert altijd iets in, zonde! Ik zou de originele tekeningen wel eens terug willen zien in het formaat van Het Enorme Boek ook van BBNC. Ik denk dat dat een heel ander kleurgenot zal geven!

Nog een ding waar ik me aan kan storen… lijnen op een dubbele plaat die niet doorlopen! Zo zonde, want dit boek laat zich dus PERFECT openvouwen zodat je nu eens wel helemaal tot aan de naad kunt kleuren….. was dat openvouwen voorheen wel eens een issue, heb ik nu dit!
20161215_122151
En als een tekenaar gebruik maakt van digitale opvulling, dus kopieren en plakken, moet die ook letten op wanneer die verkleind, dat het toch al gedetailleerde werk, vrijwel onmogelijk word om in te kleuren…ik heb een potlood er naast gelegd om te zien over hoe klein ik het dan heb! De “grote” vlinder is al erg klein!
20161215_140419 20161215_140428
Maar natuurlijk gaan we ook weer lekker verder met kleuren, en nu ga ik dus echt testen wat het doet met potlood, deze ronde met allemaal verschillende van Bruynzeel, uit mijn “oude dozen”, te beginnen met Bruynzeel Eurocolor.
20161215_123327 20161215_124340
De eerste laag kleurt niet echt lekker, maar een tweede en volgende juist weer wel, Bij 5 laagjes lijkt het papier wel verzadigt te zijn. Op naar de volgende, Bruynzeel Design, die van heeeeeel vroeger!
20161215_124828 20161215_125334
Deze zijn toch echt iets zachter, maar gaan precies hetzelfde als de Eurocolor, de eerste laag niet echt fijn, maar daarna wel… na gebruik van water en penseel, spatten de kleuren echter van het papier!
20161215_131336
Het volgende stukje van de plaat ga ik inkleuren met de Bruynzeel Color Express, ook hier kleurt het op precies dezelfde manier in. En alleen maar met scherpe punt, anders zijn de blaadjes en dikte van de takjes echt te klein. De Bruynzeel Highgrades daarentegen, doen het gelijk helemaal top! Wat jammer dat ik er daar maar 11 van heb…mijn zoektocht moet echt uitgebreid worden hoor!
20161215_131923 20161215_133437 20161215_134209
Als laatste ga ik gebruik maken van de Bruynzeel Holland, uit de blikken die jullie wel Keverblik, Chameleonblik, enzovoort noemen. Scherp je punten, en kleur gepriegel…. Ik vraag me nu echt af, hoe dit kleurt met FC Polychromos, die een hele dikke kern heeft, of Prismacolor, die vet is en een dikke kern heeft, als je die dure potloden moet blijven slijpen, is dat toch echt eeuwige zonde in mijn ogen. En zijn bij veel kleurders toch favoriete potloden!
20161215_135452 20161215_140600
Om het geheel in stijl af te maken, kies ik dan ook voor heel oud pastelkrijt van Bruynzeel, deze zijn nog van mijn moeder geweest. Ik kan mezelf niet herinneren dat ik daar vroeger mee gekleurd heb, dus misschien lagen ze wel weggestopt voor deze fanatiekeling, te ver want ze kwamen pas boven water na het overlijden van mijn ouders… En ik ben der superblij mee, deze schat in hun huis te hebben gevonden!
20161215_142205 20161215_143001-1
Ik vind het een superleuke plaat geworden…. alledrie trouwens, maar hoe beoordeel ik nu dit boek? Ik vind de platen namelijk helemaal leuk, maar ze zijn te fijntjes. Natuurlijk ben ik gaan zoeken op de kleurgroepen, wat andere er van hebben gemaakt, maar ik heb er verdorie maar enkele gevonden ook. Hebben anderen het zelfde ervaren als ik? Want om dit soort platen geheel met fineliners te doen, denk ik dat ook een doodzonde is, je hebt dan veel minder mogelijkheden. Het papier voelt helemaal fijn, spierwit, dik genoeg, maar zou het aan de Bruynzeel potloden liggen dat de verzadiging zo snel is? Ik ga  het zelf allemaal ondervinden, want ik heb nog een boek van deze tekenaar, Pandora, wat in een ander review aan bod gaat komen.

Wil je zelf aan de slag met dit leuke boek, dan is dat te bestellen bij BBNC Dromenland voor 12.50

Met kleurrijke groeten van Johanna Ans voor Wendy Kleurt